Blog

January 6, 2021

Silmälääkäri suosittelee: kuinka suojata silmiäsi työskenneltäessä tietokoneella

Työskentely tuntikausia tietokoneella on haitallista terveydellesi. Raskaan toimistotyön monet viettävät vielä iltoja ja viikonloppuja television, älypuhelimen tai tabletin näytön edessä. Mikä tahansa pitkäaikaiseen visuaaliseen fokusointiin liittyvä toiminta voi aiheuttaa päänsärkyä ja kehon yleistä väsymystä.

Päivän lopussa useimmat toimistotyöntekijät valittavat kuivista silmistä sekä näön hämärtymisestä. Toimistossa työskentely tuntuu mukavalta vain ensi silmäyksellä, koska istumaton elämäntapa aiheuttaa monia erilaisia sairauksia. Toimistotyö vaarantaa paitsi selkärangan, nivelet, lihakset ja ihoa myös ennen kaikkea silmiä. Silmälääkäri antaa sinulle suosituksia siitä, mitkä tekijät vaikuttavat silmiesi terveyteen työskennellessäsi tietokoneen kanssa ja miten näkösi voidaan suojata ylikuormitukselta.

Valaistus 

Näytön ei pitäisi olla ainoa valonlähde huoneessa. Kun työskentelet tietokoneella, sytytä lamppu tai istu luonnollisen valonlähteen lähellä. Häikäisyn ja valon heijastumisen estämiseksi ei ole suositeltavaa sijoittaa näyttöä ikkunan tai lampun eteen, koska huoneen ja näytön kirkkausero aiheuttaa väsymystä, epämukavuutta ja rasitusta silmille. Kun työskentelet asiakirjojen kanssa pimeässä, ohjaa lampun valo niin, että se ei pääse suoraan silmiin. Ihanteellinen asento on sellainen, että lamppu valaisee koko työpinnan tasaisesti.

Seuraa sijaintia 

Näyttö tulee asentaa käsivarren pituudelle ja näytön yläreuna suoraan silmien tasolle tai hieman alapuolelle. On tärkeää säätää näytön kontrastia ja kirkkautta, jotta se olisi mukava silmille. Puhdista myös näyttö hetkeksi, koska se likaantuu ajan myötä. Tahrat ja pöly aiheuttavat häikäisyä, joka heikentää kuvan selkeyttä, mikä rasittaa silmiä.

Tauot 

Kun työskentelet tietokoneen kanssa, silmälihakset työskentelevät statodynamiikkatilassa, mikä tarkoittaa, että ne ovat jatkuvassa jännityksessä eivätkä saa terveellistä kuormitusta. Siksi on tärkeää pitää taukoja, jotta silmät rentoutuisivat. Tämä on yksinkertainen, mutta miellyttävä tapa rentouttaa silmäsi: hiero kämmeniäsi toisiaan vasten, kunnes kätesi ovat lämpimät. Aseta kyynärpäät pöydälle ja sulje silmäsi. Aseta pää kätesi niin, että kämmenet peittävät silmäsi. Hengitä tasaisesti ja pysy tässä asennossa useita minuutteja. Rentoudu ja ajattele jotain hyvää.

Mikroilmasto

Kun pysymme sisätiloissa pitkään, silmämme kärsivät kosteuden puutteesta, ja työskentely tietokoneen kanssa tekee siitä vieläkin stressaavamman. Oikea mikroilmasto auttaa silmiä kantamaan painoa helpommin. Kehon mukaviksi olosuhteiksi katsotaan 18-22 ° C ja 40-60% kosteus, jota ilmastointilaite ja ilmankostutin säätelevät. Älä unohda tuulettaa huonetta säännöllisesti.

Räpäytys 

On suositeltavaa räpytellä useammin. Kun katsomme näyttöä ja keskitymme tietojen vastaanottamiseen, räpyttelemme paljon harvemmin kuin tavallisesti, mikä tarkoittaa, että emme kosteuta silmiämme tarpeeksi. Harjoitukset “20-20-20-sääntö” on tehokas ja yksinkertainen harjoitus, joka voidaan tehdä nousematta työpöydän takaa. Katso 20 minuutin välein 20 sekunnin ajan kohdetta, joka on noin 6 metrin päässä itsestäsi. Vaihtoehtoisesti voit katsoa ulos ikkunasta tai työkaveria, joka istuu toimiston toisessa päässä. Tämä harjoitus auttaa palauttamaan verenkiertoa ja sävyttämään lihaksia. Jos haluat tukea silmäsi terveyttä ja näöntarkkuutta säännöllisesti, on suositeltavaa tehdä “silmäharjoituksia”. Se kestää vain 3-5 minuuttia, mutta vahvistaa silmälihaksia, parantaa verenkiertoa ja lievittää väsymystä. Erilaisia harjoituksia on saatavana verkossa, joten valitse sinulle parhaiten soveltuva menetelmä ja tee se useita kertoja päivässä. Muista, että kuten kuntosalilla, säännöllisyys on tärkeää tässä.

Kosteuttavat silmätipat 

Pitkän päivän lopussa silmissä voi esiintyä kuivumista ja polttavaa tunnetta. Keinotekoisen kyyneleen tai kosteuttavien tippojen käyttäminen auttaa pääsemään eroon epämukavuudesta. Voit ottaa yhteyttä lähimpään apteekkariin saadaksesi selville, mitkä tipat ovat parhaita juuri sinulleja mitä ne sisältävät.

Lasit 

Jatkuva altistuminen tietokoneen näytölle voi aiheuttaa vakavia sairauksia (likinäköisyys, kaihi, verkkokalvon dystrofia). Paras tapa työskennellä tietokoneella, jolloin se on mahdollisimman turvallinen ja mukava silmillesi, on käyttää silmälääkärisi suosittelemaa näkökorjausta diagnostiikkatulosten perusteella. Oikein valituissa laseissa tulisi olla kirkkaat linssit ja heijastamaton pinnoite, koska tämä lisää kuvan kontrastia ja selkeyttä ja vähentää silmien rasitusta. Piilolinssit on suositeltavaa valita happea läpäisevimmistä materiaaleista, kuten silikonihydrogeelilinssit. Tietokoneen kanssa työskentelyyn tarkoitetut erityiset lasit auttavat myös vähentämään silmien rasitusta sävyttämällä tai kuorimalla erikoislinssejä.

Blogi
About maksims_dr15

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *